joi, 21 octombrie 2010

Dorinţa sfântă a credincioşilor din Ursoaia şi Bleşca

Bisericile din localităţile Ursoaia şi Bleşca, comuna Ivăneşti, sunt locuri sfinte de rugăciune pentru credincioşii care vieţuiesc în aceste ţinuturi ale judeţului Vaslui. Cele două lăcaşuri de cult, care fiinţează în cadrul aceleiaşi parohii, au nevoie de fonduri pentru continuarea lucrărilor începute după anul 2000.

Biserica "Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil" din localitatea Bleşca a fost ridicată în anul 1845 din lut şi este acoperită cu tablă, având formă trilobată, cu trei turle, naos, pronaos şi altar. Catapeteasma este mult mai veche decât anul ziridirii sfântului lăcaş pentru că a fost adusă de la biserica parohiei Rediu-Vechi aflată în comuna Pungeşti, donată fiind de marele boier grec Marcopol. Lăcaşul de închinăciune a rezistat până în anul 1908 când a fost restaurat pe cheltuiala boierului Dumitru Negruş, al cărui mormânt se află în partea vestică a sfântului altar. Ioan Frigură, profesor de Limba română din anul 1965 la şcoala din localitatea Ursoaia, s-a implicat în toate problemele sociale, culturale, economice ale comunei şi ale satului. În anul 1990 era director de şcoală, paroh fiind pr. Lucian Mocanaşu. "La deschiderea cursurilor din anul şcolar 1990-1991 l-am invitat pe părintele să sfinţească şcoala pentru a o curăţi de urmele comunismului. Mi-am pus în gând să reconstruiesc şcoala şi am reuşit acest lucru. Alături mi-a fost soţia, Elena Frigură, profesoară de Istorie şi Geografie, care m-a sprijinit şi m-a încurajat în ceea ce am vrut să fac", ne-a amintit prof. Ioan Frigură, care din anul 1997 face parte din Consiliul parohial.

"Enoriaşii sunt săraci financiar, dar foarte bogaţi sufleteşte"

Reconsolidarea şi reînfrumuseţarea bisericii parohiale din Bleşca reprezintă un alt obiectiv al prof. Ioan Frigură. Aceasta mai ales pentru că sfântul lăcaş se află într-un proces de degradare, chiar dacă s-a reuşit efectuarea unor mici lucrări, astfel încât să fie evitată prăbuşirea. Oamenii au mare evlavie la Maica Domnului pentru că icoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, aflată în faţa catapetesmei, era purtată pe vremuri de secetă în procesiune de preoţi şi credincioşi. "De multe ori am simţit un fior atunci când m-am rugat în faţa acestei sfinte icoane, semn că Maica Domnului ne ascultă şi ne înţelege. Când ne-am propus să reconsolidăm biserica, aceasta se afla într-o stare avansată de degradare. Parohia este mică, iar oamenii, majoritatea pensionari, nu au posibilităţi materiale. Enoriaşii sunt săraci din punct de vedere financiar dar foarte bogaţi sufleteşte. Din puţinul lor au dat mereu. Noi avem nevoie de fonduri pentru a reabilita sfântul lăcaş", a mai adăugat prof. Ioan Frigură.

În Ursoaia doar altarul bisericii este pictat

În anul 2000 a început construcţia bisericii din localitatea Ursoaia cu hramul "Sf. Ioan Botezătorul", dar lucrările nu au fost finalizate. În prezent este pictat doar sfântul altar. Un sprijin deosebit pentru acest lăcaş de rugăciune a fost oferit de prof. Pandelica Radeş din Iaşi. "În momentul în care am intrat în biserica din Bleşca şi am ajuns la icoana Maicii Domnului am fost atinsă de un val puternic de har, izbucnind în hohote de plâns. I-am sfătuit pe enoriaşi să continue reconsolidările necesare pentru că Dumnezeu şi Maica Domnului vor avea grijă. În prezent este nevoie de 4.000 de lei doar pentru proiectul de reconsolidare a bisericii din Bleşca. Am rămas impresionată când am auzit că bătrânii din Bleşca îşi doresc să finalizeze lucrările la noul lăcaş de cult din satul Ursoaia. Întrucât boala nu-mi permite să ies afară din casă am trimis banii printr-o prietenă din Iaşi. Am adunat în jurul meu mai mulţi prieteni cu ajutorul cărora am cumpărat obiectele liturgice şi s-a reuşit pictarea sfântului altar şi a catapetesmei. Până în prezent am plătit pentru pictarea sfinţilor ierarhi din sfântul altar, dar întrucât m-am îmbolnăvit nu mai pot ajuta foarte mult la pictarea bisericii în continuare", ne-a declarat prof. Pandelica Radeş. Prof. Elena Frigură şi-a exprimat dorinţa de a reabilita cele două bisericuţe din Bleşca şi Ursoaia, sperând să găsească înţelegere la creştinii ortodocşi de pretutindeni. "Ne-am bucura dacă am putea să fim sprijiniţi, astfel încât să putem să ducem la capăt această sfântă idee a noastră de reconstrucţie a celor două biserici. Biserica din Bleşca are foarte multă credinţă înmagazinată în ea şi ar fi fost păcat să o abandonăm. De multe ori am zis că trebuie să renunţăm, dar Dumnezeu tot ne va ajuta până la urmă", a spus prof. Elena Frigură.

Bucurie sufletească de la icoana Maicii Domnului

Părintele paroh Marius Ioan Floareş ne-a povestit faptul că prima dată când a venit în parohie a vizitat biserica din Bleşca. "Mi-am propus încă de la început să schimb faţa bisericii, atât la interior, cât şi la exterior. De fiecare dată când intru în sfântul lăcaş am totuşi o bucurie sufletească mai ales datorită icoanei Maicii Domnului. Icoana nu are nici un indiciu pe spatele ei, care să ateste anul în care a fost pictată sau autorul. Din ceea ce au povestit enoriaşii atunci când era vreme de secetă icoana era scoasă în procesiune. La biserica din Ursoaia ne-am apucat de pictură, iar în prezent este finalizat altarul. Începând cu anul viitor vor fi continuate celelalte lucrări de pictură la biserică şi la casa praznicală", a spus pr. Marius Ioan Floareş. Credincioşii din ţară şi străinătate care vor să sprijine finalizarea lucrărilor de pictură la Biserica din Ursoaia şi reconsolidarea sfântului lăcaş din Bleşca pot trimite donaţiile prin mandat poştal la adresa: Ioan Frigură, sat Bleşca, parohia Ursoaia, comuna Ivăneşti, judeţul Vaslui. Donatorii trebuie să precizeze în mandatul poştal biserica pentru care fac donaţia, iar după primirea ajutorului financiar vor primi o confirmare a plăţii. În Bleşca este biserica veche, iar în Ursoaia este biserica nouă, ambele biserici fiinţează în cadrul aceleiaşi parohii.

Peisaje deosebite pe Valea Racului

Comuna Ivăneşti se întinde pe cursul mijlociu al râului Racova şi are 18 sate. Se află la o distanţă de 30 de kilometri de municipiul Vaslui şi la 51 kilometri de municipiul Bacău. Împrejurimile acestei aşezări prezintă un peisaj ademenitor prin frumuseţea lui, dar şi prin toponimia ce o poartă. Satul Ivăneşti este atestat documentar în 1600, când s-a stabilit pe aceste meleaguri familia Vasile Huşanu din Huşi, formând şi alcătuind prima vatră de sat. În 1700 se stabileşte în aceste locuri familia Ivan din părţile Bucovinei care a ridicat şi un han pentru drumeţi. Satul Ursoaia din comuna Ivăneşti s-a întemeiat după 1864, denumirea satului având mai multe variante transmise prin viu grai. Satul Bleşca, aflat lângă localitatea Ursoaia, a fost întemeiat în anul 1475, în timpul domniei Sfântului Voievod Ştefan cel Mare şi numără în prezent 85 de case.

Niciun comentariu: