Marele, dar smeritul duhovnic, părinte Cleopa Ilie este omagiat, în
aceste zile, în aşezarea monahală în care a vieţuit timp de câteva
decenii. A fost cunoscut şi căutat de ierarhii din ţară şi străinătate,
de slujitorii sfântului altar din mănăstiri şi parohii, de călugări şi
călugăriţe, de pelerini, de cei aflaţi în grele încercări sau ispite, de
cei bolnavi sau săraci, de cei care doreau să pună început unei vieţi
duhovniceşti sau de cei care au dorit un sfat. Pe toţi aceştia,
părintele i-a primit în curtea din faţa chiliei în care locuia, sau în
mica încăpere în care a vieţuit. Oamenii veneau pentru a asculta
cuvintele pline de folos duhovnicesc. De fapt, marele vieţuitor al
Sihăstriei era un continuu transmiţător al mesajului Evangheliei
Mântuitorului Hristos, care apela la pildele pline de înţelepciune din
Pateric şi nu numai.
Pelerinii care păşesc zi de zi pragul colţului de rai de la Sihăstria
vin să se împărtăşească din duhul marilor duhovnici care au înălţat o
viaţă întreagă rugăciuni pentru ei şi pentru lume. Primul loc în care
oamenii merg atunci când ajung la mănăstirea în care au vieţuit părinţii
Cleopa, Paisie, Ioanichie şi alţii, ştiuţi sau neştiuţi cu numele, este
biserica. Atât lăcaşul de închinăciune închinat Maicii Domnului sau
Sfintei Teodora de la Sihla, cât şi paraclisele din incinta aşezării
monahale, sunt oaze de reculegere şi de pace, care îţi inundă sufletul
cu binecuvântare şi nădejde. În continuarea pelerinajului, oamenii îşi îndreaptă paşii către
cimitirul mănăstirii, străjuit de brazii care se înalţă falnic spre cer.
Aici se aprind lumânări pentru cei care se odihnesc în lumea veşniciei.
Unele persoane sărută crucea de la mormânt a marilor duhovnici care
i-au povăţuit de-a lungul vieţii. Următorul loc în care fiecare pelerin, cleric sau mirean doreşte să
ajungă este chilia marelui duhovnic al Sihăstriei, aflată lângă cea a
părintelui Paisie. Aici, călătorul are impresia că dintr-un moment în
altul, părintele Cleopa va ieşi să împărtăşească un cuvânt de folos
duhovnicesc pentru sufletul fiecăruia. Câteva clipe petrecute în
apropierea chiliei părintelui te pot ajuta să primeşti alinare la
necazul sau frământarea care te macină. Nu puţini sunt aceia care îi cer
atât părintelui Cleopa, cât şi altor mari duhovnici trecuţi la Domnul,
cunoscuţi pentru viaţa lor sfântă, să înalţe rugăciuni către Tronul
Preasfintei Treimi. Aceasta este dovada faptului că cei care simt să
facă acest gest, pornit din inimă, au credinţa şi nădejdea că sufletele
lor se află în lumina cea neînserată. Am cunoscut oameni care vorbeau cu veneraţie despre părintele Cleopa şi
despre alţi duhovnici ai Sihăstriei. Povestirile lor sunt mărturii vii
care arată că trecerea marelui duhovnic prin această lume către
împărăţia cerurilor a fost una rodnică şi folositoare.
„Cel mai mare predicator al Bisericii noastre“
Înalt Preasfinţitul Serafim, Mitropolitul ortodox român al Germaniei,
Europei Centrale şi de Nord, l-a întâlnit prima dată pe părintele Cleopa
la Mănăstirea Sihăstria în anul 1968, pe vremea când făcea un pelerinaj
cu familia părintelui Dumitru Stăniloae. De atunci, Înalt Preasfinţia Sa a avut o legătură foarte strânsă cu
marele duhovnic, spovedindu-se de mai multe ori părintelui Cleopa. „De
părintele Cleopa m-am ataşat foarte mult, precum atâţia preoţi,
profesori de teologie şi credincioşi, ascultându-i mai cu seamă
predicile inspirate. Părintele vorbea citând mereu pe Sfinţii Părinţi,
avea o înţelepciune deosebită acumulată în vremea uceniciei sale la
Mănăstirea Sihăstria şi în timpul anilor petrecuţi în pustietate. Avea
un dar deosebit al vorbirii pătrunzătoare. Cuvântul pe care îl spunea
celorlalţi îl trăia el mai întâi. Avea în fiecare zi pravilă de patru
ore, citea regulat Acatistul Mântuitorului, Acatistul Maicii Domnului,
nefiind lipsit de la biserică. Primea nenumăraţi credincioşi cărora le
vorbea. M-am folosit foarte mult de cuvântul părintelui Cleopa, ca
student în teologie, ca preot şi ca episcop. Avea o inimă largă,
deschisă, foarte apropiat de credincioşi. A fost cel mai mare predicator
al Bisericii noastre timp de zeci de ani, un mare misionar apărător al
Ortodoxiei. Avea o deschidere şi spre ceilalţi creştini. Nu a fost un
integrist. Pentru că avea o trăire profundă înţelegea pe fiecare şi
respecta pe ceilalţi creştini în identitatea lor. Mă şi rog adeseori
părintelui spunând «Părinte Cleopa, roagă-te lui Dumnezeu pentru mine,
păcătosul!», pomenindu-l în acelaşi timp la rugăciune“, a mărturisit IPS
Serafim.
Preocupări academice şi o pregătire teologică înaltă
Pr. prof. dr. Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din
Iaşi, l-a cunoscut pe părintele Cleopa în perioada studiilor la
Seminarul Teologic Liceal Ortodox de la Mănăstirea Neamţ (1977-1982).
Părintele Ion Vicovan ne-a mărturisit că a avut privilegiul de a-l
cunoaşte personal şi de a-l auzi în mod direct pe „celebrul părinte
Cleopa Ilie“. „În perioada seminarului erau organizate pelerinaje în
zona Mănăstirii Sihăstria. Cu acele ocazii ne vorbea părintele Cleopa,
pelerinajul având rolul de a creşte duhovniceşte prin cuvântul de
învăţătură. Marele duhovnic era invitat la seminar mai ales în vreme de
post să ne vorbească despre viaţa lui, despre preoţie, despre viaţa
duhovnicească. Întrucât eram în perioada de formare intelectuală,
duhovnicească, culturală, academică şi spirituală, părintele Cleopa
venea ca să ne vorbească. A avut multe daruri, dar între altele a avut o
memorie uriaşă şi o lejeritate în a-i cita pe Sfinţii Părinţi.
Părintele Cleopa a scris mai multe cărţi de predici, publicate înainte
şi după 1990. Noi, studiind Omiletica, trebuia să alcătuim câte o
predică la diferite ocazii. Ceea ce a scris părintele Cleopa ne era de
mare utilitate, întrucât sursele în acea vreme nu erau din
belşug, cum sunt astăzi. Fostul duhovnic al Mănăstirii Sihăstria a
fost însărcinat de vrednicul de pomenire patriarh Iustinian să
alcătuiască un studiu foarte comentat despre stilism. Pe lângă faptul că
era un foarte bun cunoscător al Sfinţilor Părinţi, un bun orator căutat
de ierarhi, preoţi şi mireni, părintele Cleopa a avut şi preocupări
academice. A avut o pregătire teologică înaltă, chiar dacă nu deţinea o
diplomă oficială. Studiul de care am amintit, cred că este cel mai
documentat cu privire la stilismul din ţara noastră. Studiul alcătuit de
părintele Cleopa ne-a fost de mare folos celor care învăţam în acea
vreme la seminar. O altă carte importantă pe care a publicat-o este
«Despre credinţa ortodoxă». Volumul priveşte învăţătura ortodoxă din
perspectiva celui care este membru al unei confesiuni, mai cu seamă
neoprotestante“, a remarcat pr. prof. dr. Ion Vicovan, care a amintit în
continuare despre perioada dificilă în care a vieţuit marele duhovnic
al Sihăstriei. „Părintele Cleopa a trăit într-o perioadă grea pentru Biserică şi
pentru neam. Aceasta pentru că, după 1948, Biserica a avut de suferit.
În 1959, călugării au fost scoşi din mănăstiri, în urma Decretului 410,
numărul monahilor reducându-se simţitor. A rămas circa o pătrime din
ceea ce fusese înainte. În acea vreme, părintele Cleopa a rămas ca unul
dintre oamenii de bază, reorganizând Mănăstirea Sihăstria şi Mănăstirea
Slatina. Vrednicul de pomenire duhovnic a fost un reper pentru monahii
acelui timp, pentru preoţi şi pentru ierarhii care l-au avut duhovnic.
Acest context este providenţial. În acea vreme exista impresia că
Biserica nu are perspectivă întrucât era supusă regimului prin
închisori, prin persecuţii, prin securitate s.a. Prin prezenţa
părintelui Cleopa, Dumnezeu ne-a arătat că Biserica Sa «nici porţile
iadului nu o vor birui» (Matei 16, 18). Într-o perioadă foarte grea,
părintele Cleopa a fost una dintre luminile care ne-au arătat drumul pe
care trebuie să-l parcurgem în anii întunecaţi ai comunismului“, a
precizat pr. prof. dr. Ion Vicovan.
„Am şi acum imaginea părintelui cu barbă albă“
Pr. lect. dr. Adrian Dinu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă
„Dumitru Stăniloae“ din Iaşi apelează mereu la exemplul părintelui
Cleopa, atât la întâlnirile cu studenţii, cât şi în predicile pe care le
rosteşte în faţa credincioşilor. „Părintele Cleopa a fost un călugăr desăvârşit, trăitor şi un bun
exemplu de monah consacrat lui Dumnezeu, un adevărat om de vocaţie. A
scris atât de mult, atât de bogat, atât de firesc, fiind un om simplu,
cu exemple din natură, din viaţa socială. Un alt motiv pentru care îl
menţionez şi la cursurile cu studenţii este acela că părintele Cleopa a
fost un erudit, un cunoscător al vieţii Sfinţilor Părinţi şi mai ales al
Filocaliei. Pe vremea când eram copil, mergeam cu părinţii la
Mănăstirea Sihăstria, ne împărtăşeam de slujbele de acolo. Am şi acum
imaginea părintelui cu barbă albă care stătea pe prispa chiliei şi
vorbea mulţimii. În timpul acestor întâlniri cultivam o legătură
tainică, duhovnicească, care a rămas peste timp“, şi-a amintit pr. lect.
dr. Adrian Dinu.
„Părintele ne îndemna să ne rugăm îngerului păzitor“
Maria Huncă din Iaşi a fost de mai multe ori la părintele Cleopa,
împreună cu fiii şi fiicele sale. Sfaturile marelui duhovnic şi îndemnul
la rugăciune au îndreptat paşii a trei din cei opt copii către
teologie. „Îmi aduc aminte că îi învăţa pe copiii mei să se roage
dimineaţa şi seara, dar mai ales îngerului păzitor. Chiar dacă ştiam mai
multe rugăciuni sau psalmi, părintele ne îndemna să ne rugăm îngerului
păzitor. Părintele Cleopa iubea foarte mult copiii. Adesea îi lua pe
braţe pentru a-i întreba ce rugăciuni ştiu să spună. După ce am mers la
părintele Cleopa, fiii şi fiicele mele nu s-au îndepărtat de calea
credinţei. Astăzi, participă cu toţii la sfintele slujbe şi de aceea
sunt recunoscătoare părintelui Cleopa pentru sfaturile şi rugăciunile pe
care le-a înălţat la ceruri pentru familia mea. Unul dintre fiii mei
este ieromonah, iar ceilalţi doi sunt la teologie, în timp ce fiicele
mele sunt binecuvântate de Dumnezeu cu familii frumoase şi numeroase“, a
declarat Maria Huncă.
Chip de lumină zugrăvit pe zidurile bisericilor
Părintele Cleopa, alături de alţi cuvioşi ai Mănăstirii Sihăstria, este
pictat pe zidurile mai multor lăcaşuri de închinăciune din Moldova,
potrivit „tradiţiei populare şi spirituale“, după cum a precizat pr.
Cristian Muraru, directorul Centrului de Conservare şi Restaurare a
Patrimoniului de Artă Creştină „Resurrectio“ din cadrul Mitropoliei
Moldovei şi Bucovinei. „Planul iconografic este o expresie a gândirii
dogmatice a Bisericii. El reprezintă un reflex al gândirii Bisericii
asupra prezenţei ei pe pământ şi în cer. În partea superioară a unui
sfânt lăcaş este pictată Biserica triumfătoare (Mântuitorul Hristos,
îngerii, scenele din viaţa Domnului Iisus), iar în partea inferioară
sunt zugrăvite chipurile celor care au devenit sfinţi. Din acest motiv,
în registrul inferior şi în special în zona din pronaosul unui lăcaş de
închinăciune, în tradiţia populară şi spirituală a Bisericii, se
obişnuieşte pictarea sfinţilor cuvioşi reprezentativi ai Bisericii. În
Biserica „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe“, vechea catedrală mitropolitană
din Iaşi, este pictat chipul părintelui Cleopa. Iată cum se face
legătura dintre ctitorul picturii, Preafericitul Părinte Daniel,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, şi părintele Cleopa, care a fost
naşul de călugărie şi duhovnicul Întâistătătorului Bisericii noastre.
Părintele Cleopa, alături de alţi cuvioşi, este pictat în mai multe
biserici din Moldova cu un nimb de lumină. Preacuvioşia Sa a inspirat pe
foarte mulţi oameni să caute lumina, el însuşi fiind lumină pentru
mulţi credincioşi, învăţaţi sau neînvăţaţi, dar trăitori cu adevărat“, a
explicat pr. Cristian Muraru.
sâmbătă, 28 aprilie 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu