luni, 14 mai 2012

100 de botoşăneni, în pelerinaj pe urmele sfinţilor din Grecia

Timp de 12 zile, un grup de pelerini din Botoşani s-a aflat în pelerinaj în Grecia, cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Credincioşii de toate vârstele din oraşul ocrotit de Sfântul Gheorghe au văzut câteva dintre cele mai frumoase lăcaşuri de cult din Republica Elenă, având posibilitatea să se închine la moaştele mai multor sfinţi la care au evlavie.

Mănăstirea Zosin din judeţul Botoşani a organizat, în perioada 29 aprilie-10 mai, un pelerinaj în Grecia, la locurile unde au vieţuit mulţi sfinţi ai Bisericii noastre. Cei 100 de pelerini au vizitat, timp de zece zile, mănăstiri, biserici şi s-au închinat la moaştele mai multor sfinţi. Pelerinajul s-a organizat prin intermediul Centrului de Pelerinaj „Sfânta Parascheva“ al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Pelerinii, îmbarcaţi în două autocare, au fost însoţiţi de arhim. Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei mitropolitane din Iaşi, protos. Teodosie Pleşca, stareţul Mănăstirii Zosin, şi de alţi doi preoţi din Botoşani şi Hârlău.
„În fiecare mănăstire sau biserică în care s-a intrat au fost intonate cântări religioase, până se închinau toţi pelerinii. Printre pelerini s-a aflat un copil de un an şi un copil de cinci ani. Pruncul de un an s-a născut datorită rugăciunilor Sfântului Ioan Rusul şi de aceea părinţii lui au dorit să-l ia în pelerinaj pentru a se închina moaştelui Sfântului. Cel de-al doilea copil, pe nume Dimitrie, a fost vindecat prin rugăciunile Sfântului Mare Mucenic Dimitrie. Toţi pelerinii care ne-au însoţit au fost în general credincioşi care frecventează Mănăstirea Zosin, pe care o ajută prin donaţii şi prin muncă. De aceea, părintele stareţ Teodosie a dorit să facă o excursie, prin Centrul de Pelerinaj al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, întocmind traseul pelerinajului cu ucenicii Cuvioşiei Sale“, a spus arhim. Dosoftei Şcheul.

Croazieră în jurul Sfântului Munte Athos

Pelerinajul în Grecia a început pe 29 aprilie, în Duminica Mironosiţelor, şi s-a ajuns mai întâi la Alexandroupolis (30 aprilie), unde se află prima mitropolie din Grecia. Aici s-a vizitat Mănăstirea Makri. „Această aşezare monahală este înfrăţită cu Mănăstirea Putna din judeţul Suceava. Părintele duhovnic de acolo, Policarpos, vine de mai mulţi ani la Mănăstirea Putna. Acolo se ridică o catedrală foarte mare, meşterii fiind din ţara noastră. În drum spre Sfântul Munte ne-am oprit la Mănăstirea Suroti, unde este îngropat Cuviosul Paisie Aghioritul. În aceeaşi zi am ajuns să ne închinăm la moaştele Sfintei Anastasia, tămăduitoare de boli. Am rămas uimiţi pentru că am văzut doliu pe toate balcoanele mănăstirii. Am aflat că sfintele moaşte fuseseră furate de un necunoscut, însă nădăjduim ca sfânta să descopere pe cei care au făcut rău mănăstirii“, a relatat eclesiarhul Catedralei mitropolitane din Iaşi.
Traseul pelerinajului a continuat pe 1 mai spre Ouranopolis, iar de aici s-a mers într-o croazieră în jurul Sfântului Munte Athos. În următoarea zi (2 mai) s-a poposit la Volos pentru a se vizita Mănăstirea Kato Xenia, unde se află Brâul Maicii Domnului. S-a ajuns apoi în Insula Evia (3 mai), unde credincioşii botoşăneni s-au închinat la moaştele Sfântului Ioan Rusul şi la odoarele de mare preţ ale Sfântului Cuvios David, care a ctitorit mănăstirea ce îi poartă numele.
A urmat vizitarea Mănăstirii „Sfânta Treime“ din Eghina (4 mai), unde se află moaştele Sfântului Nectarie. Înainte de a ajunge în Portul Pireu, s-a poposit la biserica părintelui Porfirie, care a ridicat o biserică cu trei subnivele în pământ.

Aproape de compatrioţii Sfintei Parascheva

Pe 5 mai, de sărbătoarea Sfântului Efrem cel Nou, grupul de pelerini din Botoşani a participat la hramul Mănăstirii „Buna Vestire“ din localitatea Nea Makri, aflată la 30 de kilometri de Atena. La această slujbă, oficiată de un sobor de arhierei, preoţi şi diaconi, au participat câteva mii de oameni.
Pe 6 mai, pelerinajul a continuat la Corint, unde se află moaştele Sfântului Patapie. „Apoi ne-am închinat la biserica Sfintei Muceniţe Teodora, situată dincolo de Corint, care a plecat din această lume printr-un martiriu. În Patras ne-am închinat la Capul Sfântului Andrei, iar în ziua următoare s-a mers în câteva insule din apropierea Peloponezului. În Insula Kefalonia ne-am închinat la moaştele Sfântului Gherasim, cunoscut acolo că păzeşte de accidente. Aici vieţuiesc şapte măicuţe românce. Mai departe, am mers în Insula Zakynthos, unde se află moaştele Sfântului Dionisie, şi în Insula Corfu pentru a ne închina la moaştele Sfântului Spiridon. Ne-am întors spre Kalambaka, unde sunt Meteorele, apoi am ajuns la Tesalonic. În ultimele două zile ne-am închinat la moaştele Sfântului Dimitrie, Izvorâtorul de mir. Am mers apoi în Nea Epivata, în satul Sfintei Parascheva. Ne-am bucurat pentru că am fost aproape de compatrioţii Sfintei Parascheva. Am întâlnit câteva persoane care ştiau de Sfânta Parascheva de la Iaşi. În Tesalonic ne-am închinat la moaştele Sfântului Grigorie Palama, la moaştele Sfintei Teodora a Tesalonicului şi la moaştele Sfântului Cuvios David al Tesalonicului. Am mers la Biserica «Sfânta Sofia» din centrul Tesalonicului, unde ne-am închinat la moaştele Sfântului Vasile, arhiepiscopul Tesalonicului. Cu binecuvântarea Mântuitorului Hristos, a Maicii Domnului şi a sfinţilor ne-am întors din acest pelerinaj care ne-a bucurat pe fiecare dintre noi“, a mai spus arhim. Dosoftei Şcheul.

Niciun comentariu: