Deschiderea oficială a simpozionului a avut loc miercuri, 11 iulie, în
prezenţa Înalt Preasfinţitului Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi
Rădăuţilor, care a oficiat un Te Deum, alături de un sobor de preoţi, în
prezenţa invitaţilor din ţară şi străinătate. Slujba, săvârşită în
Paraclisul "Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel" al Mănăstirii Putna, a fost
urmată de un parastas pentru istoricii Emil Turdeanu, Nicoară
Beldiceanu şi Petre Ş. Năsturel, cercetători ai personalităţii şi
faptelor lui Ştefan cel Mare.
În deschiderea "Colocviilor Putnei" a vorbit prof. univ. dr. Ştefan
Sorin Gorovei, de la Universitatea "Al. I. Cuza" din Iaşi, care a
prezentat ultimele numere ale revistei "Analele Putnei", după care a
urmat lansarea volumului "Mănăstirea Dobrovăţului. Monografie
arheologică şi istorică", în prezenţa autoarei Voica Maria Puşcaşu. În
continuare, Elka Bakalova a prezentat o comunicare pe tema sfintelor
moaşte şi a icoanelor făcătoare de minuni din Ortodoxie, iar prof. univ.
dr. Ştefan Sorin Gorovei a evocat trei istorici dedicaţi lui Ştefan cel
Mare: Emil Turdeanu, Nicoară Beldiceanu şi Petre Ş. Năsturel.
oi,
12 iulie 2012, au susţinut comunicări următorii invitaţi: Ovidiu
Cristea şi Marian Coman - ""O scrisoare pierdută": Ştefan cel Mare şi
boierii de margine ai Ţării Româneşti", Liviu Pilat - "Misiunea lui Jan
Ossolinski şi problema Ţării de Jos la sfârşitul domniei lui Ştefan cel
Mare", Sergiu Iosipescu - "Moldova lui Ştefan cel Mare şi Sfânt - câteva
contribuţii", Silviu Andrieş-Tabac - "Drapelele moldoveneşti din epoca
lui Ştefan cel Mare. Bilanţuri sursologice şi istoriografice",
Lucian-Valeriu Lefter şi Tudor-Radu Tiron - "Boierii lui Ştefan cel Mare
- începuturi şi descendenţe. Conexiuni genealogice şi moşteniri
heraldice", Marius Diaconescu - "Caracterul stăpânirii feudelor ardelene
de către Ştefan cel Mare", Ştefan Andreescu - "Ştefan "cel Bătrân" în
cronica lui Giacommo di Pietro Luccari", Ovidiu Cristea - "Pregătirea
comemorării lui Ştefan cel Mare în 1954 potrivit unor documente ale
Partidului Muncitoresc Român", Jonathan Eagles - "Ştefan cel Mare and
Nationalism: The Prince As an Ethnosymbol", Ilona Czamanska - "Cultul
domnilor sfinţi în Europa Centrală şi de Sud-Est în trecut şi în epoca
contemporană" şi Radu G. Păun - "Despre dimensiunea socială a daniilor
moldoveneşti pentru Mănăstirea Hilandar de la Muntele Athos".
Evocări ale voievodului canonizat acum 20 de ani
După cum ne-a relatat arhim. Melchisedec Velnic, stareţul Mănăstirii
Putna şi exarhul mănăstirilor din Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor,
ieri-dimineaţă lucrările colocviului au continuat prin susţinerea altor
referate, după cum urmează: Marius Diaconescu - "Din urmările
încuscririi lui Ştefan cel Mare cu Bartolomeu Dragfi", Maria Magdalena
Székely - "Ştefan cel Mare şi Mănăstirea Bistriţa", ieromonah Dosoftei
Dijmărescu - ""Domnul l-a iubit pe acesta". Note privind fiul
conducătorului în tradiţia ortodoxă", Mihai-Bogdan Atanasiu - "Un monah
putnean din Ţara de Jos: Dionisie Hudici", Mihai Mîrza - "Tipografia
Mitropoliei Moldovei la mijlocul secolului al XVIII-lea. Noi
contribuţii", Ioan-Augustin Guriţă - "Mitropolitul Gavriil Callimachi şi
Mănăstirea Putna", monah Alexie Cojocaru - "Egumenii Mănăstirii Putna.
Certitudini şi incertitudini", monah Timotei Tiron - "Un egumen al
Putnei: Ghenadie Platenchi", Liviu Papuc - "Arhimandritul Teofil Patraş -
portret "en miettes"", monah Iustin Taban - "Optsprezece ani din viaţa
Putnei în documente de arhivă (1900-1918)", monah Ieremia Berbec -
"Arhiepiscopul Victorin Ursache al Americii (1912-2001), arhim.
Melchisedec Velnic - "Impactul Decretului 410/1959 asupra Mănăstirii
Putna şi a vieţii monahale din Bucovina".
Astăzi, vor conferenţia: Margarita Kuiumdjieva - "Old Testament Figures
of Power in Post-Byzantine Art: The Case of Moses", Adrian Andrei Rusu -
"Pe urmele Nodului lui Solomon în arta medievală de la graniţa
secolelor XV-XVI. Ipostaze identificate", Elena Firea - "Ciclul
martiriologic al Sfântului Ioan cel Nou în frescele bisericii episcopale
din Roman", Nagy Pienaru - "O cronică otomană cu miniaturi",
Paraschiva-Victoria Batariuc - "Pietrele sculptate de la Putna - din
istoriografia problemei" şi Ştefan S. Gorovei - "Legende, mituri şi
poveşti în istoria Mănăstirii Putna".
Centrul de Cercetare şi Documentare "Ştefan cel Mare" al Sfintei
Mănăstiri Putna a fost înfiinţat la 2 ianuarie 2005, cu binecuvântarea
Înalt Preasfinţitului Pimen, Arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor. De la
înfiinţare până în prezent, Centrul a organizat la Mănăstirea Putna şi
la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi unsprezece ediţii de
comunicări ştiinţifice, sub numele "Colocviile Putnei".
Aceste colovii au ca scop cercetarea epocii ştefaniene şi a istoriei
Mănăstirii Putna de la înfiinţare până în prezent. "Începând cu ediţia a
IX-a a simpozionului, Centrul de cercetare al mănăstirii noastre s-a
orientat şi spre celelalte mănăstiri din Bucovina şi din perioada
Sfântului Voievod Ştefan cel Mare. Toate ctitoriile ştefaniene au un
caracter unitar şi au o istorie comună, dat fiind că toate au fost sub
ocupaţie habsburgică timp de 200 de ani. Doresc să amintesc un cuvânt al
lui Emil Turdeanu cu privire la opera şi activitatea lui Ştefan cel
Mare: "Opera lui Ştefan a crescut printr-un efort tenace şi de lungă
durată. Ea ne apare astăzi cu atât mai mare cu cât greutăţile din care
ea s-a rupt au fost mai aspre şi cu cât ea răsfrânge mai limpede, până
în cele mai risipite amănunte, voinţa de creaţie a unui om de geniu".
Iată că Emil Turdeanu îl numeşte pe Sfântul Voievod Ştefan "om de
geniu", ceea ce a şi fost", a spus arhim. Melchisedec Velnic, care a
adăugat că referatele prezentate la ediţia din acest an vor fi publicate
în revista "Analele Putnei" în numărul din 2013.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu