marți, 26 februarie 2013

„Religia la învăţământul preuniversitar“

Profesorii de religie din judeţul Iaşi au beneficiat, timp de zece zile, de un curs de perfecţionare, organizat la Casa Corpului Didactic (CCD) din Iaşi. La cele patru sesiuni ale cursului au participat 20 de cadre didactice de religie ortodoxă şi catolică.
În perioada 14-23 februarie 2013, la Casa Corpului Didactic din Iaşi s-a derulat cursul de perfecţionare „Religia la învăţământul preuniversitar“, cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Acesta a fost coordonat de prof. de religie Fulvia Horobeţ, de la Şcoala „Elena Cuza“ din Iaşi, formator în cadrul întâlnirilor, şi de prof. de religie Maria Orzetic, de la Şcoala „George Coşbuc“ din Iaşi, fiind adresat profesorilor disciplinei religie din judeţul Iaşi. Cursul a oferit lămuriri referitoare la metodele didactice moderne în activităţile care ţin de religie. S-au înscris 20 de profesori de religie, majoritatea fiind debutanţi în învăţământ. „Ne-am bucurat pentru că am derulat un curs de specialitate, prin intermediul Casei Corpului Didactic Iaşi, mai ales că disciplina religie a fost mai puţin reprezentată în cadrul acestei instituţii. Cursul a început pe data de 14 februarie 2013 şi s-a desfăşurat pe parcursul a patru sesiuni de lucru, care s-a finalizat cu o sesiune de evaluare. Au participat cu foarte mult interes 20 dintre colegii debutanţi, însă am avut în mijlocul nostru profesori care au gradul al doilea sau care sunt înscrişi pentru inspecţiile curente la gradul întâi. Cursul a cuprins atât partea teoretică de specialitate, cât şi partea practică, prin lămuriri, prin recomandări metodice, prin aplicare de jocuri didactice. Jocul este activitatea pe care ne-am axat, întrucât este o metodă de lucru modernă şi atrăgătoare, atât pentru abordarea psihopedagogică din perspectiva copilului, dar şi a pedagogului modern. Dorim să mulţumim conducerii Casei Corpului Didactic Iaşi, respectiv prof. dr. Simona Vrânceanu, care a inclus în oferta de formare a Casei Corpului Didactic cursul nostru. Gândul nostru de recunoştinţă se îndreaptă şi către Înalt Preasfinţitul Teofan, către pr. prof. Cristian Alexandru Barnea, inspector pentru disciplina religie în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, şi către arhim. Hrisostom Rădăşanu, consilier al Sectorului Învăţământ al Arhiepiscopiei Iaşilor. Am avut parte de susţinere încă de la proiectarea cursului şi nădăjduim că intenţiile noastre de a veni în ajutorul profesorilor de religie sunt sprijinite în continuare. La cursul nostru s-au înscris şi profesori de religie romano-catolică. Ei au venit cu idei de predare foarte frumoase, pe care le aplică la orele de religie. Astfel, în timpul cursului a fost un schimb util de bune practici, care au fost valoroase pentru întreaga asistenţă“, a amintit prof. Fulvia Horobeţ.

„Aceste cunoştinţe trebuie asimilate în sistemul de valori al profesorului“

Adeverinţa pe care o vor obţine profesorii de religie în urma participării la acest curs este avizată de Ministerul Educaţiei Naţionale. Aceasta va folosi profesorilor participanţi întrucât însumează 30 de ore de curs, ce vor putea fi convertite în credite, în urma întocmirii unui dosar ce va fi aprobat de Casa Corpului Didactic în luna octombrie a acestui an. „Profesorii de religie participanţi au fost foarte interesaţi de acest curs şi de aceea ne-am gândit să le oferim acele informaţii pe care, personal, le-am dobândit în mulţi ani de învăţământ. Cei mai mulţi dintre profesorii participanţi se pregătesc pentru examenul de definitivat, astfel că le-a fost oferită şi o parte teoretică. Prin teoria oferită sub formă de bibliografie dorim să-i orientăm în literatura de specialitate, autorizat şi eficient. În psihopedagogie se dobândesc foarte puţine cunoştinţe, iar după 1990 nu au mai fost obligatorii aceste sesiuni de pregătire a unui examen de calificare pe o nouă treaptă în învăţământ, totul depinzând de facultăţile absolvite şi de solicitările tinerilor. Profesorii ne-au mărturisit că simt nevoia să participe la un curs de perfecţionare, înaintea unui examen, cum este cel de definitivat. De obicei, un formator vine cu o sinteză de cunoştinţe gata pregătite. Aceste cunoştinţe trebuie asimilate în sistemul de valori al profesorului, astfel încât să progreseze în munca pe care o desfăşoară la clasă“, a explicat prof. Maria Orzetic.

„Mi-au plăcut jocurile didactice care pot fi aplicate la orele de religie“


Cursul de perfecţionare de la Casa Corpului Didactic Iaşi a fost considerat „eficient“ de profesorii de religie, întrucât îi ajută în activitatea didactică. „Consider că acest curs este foarte eficient, întrucât am învăţat noi metode didactice. S-a folosit foarte mult partea practică a ceea ce trebuie să facă un profesor de religie în şcoală. Coordonatoarele cursului au ştiut să pună în practică anumite reguli pe care în general debutanţii le deprind mai greu“, a declarat prof. de religie Ionela Boroianu, care predă la Liceul Teoretic „Miron Costin“ din Iaşi şi la Liceul „Vasile Alecsandri“ din Iaşi. „Acest curs ne-a oferit câteva idei şi posibilităţi de punere în practică, la şcoală. Mi-au plăcut jocurile didactice care pot fi aplicate la orele de curs. Am primit o mică bibliografie de unde putem procura aceste jocuri. Cursul a avut în vedere metodele psihologice şi pedagogice pe care le putem pune în practică“, a spus prof. de religie Bogdan Damian de la Şcoala Generală Dobrovăţ, judeţul Iaşi.

Niciun comentariu: