vineri, 10 aprilie 2015

Tradiţia încondeierii ouălor, păstrată la Sadova

În pragul sărbătorii Învierii Domnului, în casele locuitorilor din Bucovina, dar şi din alte părţi ale ţării, se aşază pe mese ouăle încondeiate. Acestea sunt lucrate în special de artiştii populari, oameni pasionaţi de acest meşteşug străvechi. Localitatea Sadova din judeţul Suceava se mândreşte că în apropierea bisericii parohiale locuieşte preoteasa Elena Coca, ce a deprins tehnica goblen pe ou. Creaţiile doamnei preotese se află în casele multor oameni, mai ales după ce au ajuns la festivalurile de profil din Bucovina.

În satele din Bucovina, tradiţia se păstrează şi în zilele noastre, fie că vorbim de obiceiurile la sărbători, ţesutul prosoapelor sau încondeiatul ouălor. Evenimentele culturale care încurajează păstrarea tradiţiilor moştenite de la înaintaşi se bucură de aprecieri, atât din partea bucovinenilor, cât şi din partea turiştilor. După ce pică prima zăpadă, nu înainte de a termina treburile gospodăreşti, meşterii populari încep să încondeieze ouă. Pe lângă inspiraţie, zugravii acestui meşteşug au nevoie de ustensilele necesare şi de multă linişte. După moartea soţului, preoteasa Elena Coca din localitatea Sadova, judeţul Suceava, a deprins tehica încondeierii ouălor de la artistul plastic Aurelia Tincuţa Toma din Moldoviţa. „Pe Aurelia Tincuţa Toma o cunosc de mai mulţi ani. După moartea soţului meu, văzând că sunt tulburată şi îndurerată, m-a invitat să-mi arate câteva ouă încondeiate de dumneaei. Apoi mi-a propus să învăţ acest meşteşug, în tehica goblen, care este asemeni unei cusături pe ou. Ouăle sunt încondeiate în tehnica goblen. Folosesc motive naţionale, reuşind să redau chipurile sfinţilor pe ouă mai mari, cum sunt cele de struţ. Pentru tehnica goblen trebuie foarte multă migală. Până în prezent am redat mai multe motive tradiţionale cum ar fi  altiţa de pe cămaşă, lăicerul. Îmi place foarte mult aceste meşteşug, mai ales că îmi ocupă foarte mult timp“, a mărturisit preoteasa Elena Coca, în timp ce ne-a arătat pe rând creaţiile sale realizate până în prezent.

„Am simţit că Dumnezeu îmi poartă de grijă“

Rugăciunea şi nădejdea în Cel Preaînalt i-a purtat paşii doamnei preotese, astfel încât acum, după ce a ieşit la pensie, să se bucure de rodul mâinilor sale. „M-am rugat mereu la Dumnezeu ca să-mi arate calea cea dreaptă şi să nu-mi tulbure mintea. Am simţit că Dumnezeu îmi poartă de grijă şi-mi rânduieşte oamenii în cale la timpul potrivit“, a adăugat doamna preoteasă greu încercată în urmă cu patru ani de mutarea la cele veşnice a soţului, părintele Constantin Coca. După ce am admirat creaţiile, am ajuns în atelierul de lucru, aflat într-o odaie mică. Aici am aflat care sunt paşii necesari care trebuie parcurşi pentru încondeierea unui ou. „Se alege oul, iar după ce se face liniatura, se dă cu lac. Se urzeşte modelul, apoi se aplică ceara colorată pe model. Picătura de ceară nu se poate pune una lângă cealaltă. Pentru încondeiere folosesc atât modele din cărţile de specialitate, care mai apoi sunt combinate, astfel încât produsul final să fie unul original“, a explicat doamna Elena. Deşi are abia doi ani de când s-a apucat să încondeieze ouă de diferite mărimi cu diverse motive, preoteasa Coca este invitată la numeroase festivaluri. Creaţiile sale au fost recompensate cu premii şi diplome. Ultimul festival de ouă încondeiate la care a participat a avut loc la Moldoviţa în Duminica Floriilor. Aici, Elena Coca a obţinut locul I la Secţiunea ouă încondeiate.

Niciun comentariu: