miercuri, 24 august 2016

„Folclorul este dovada existenţei noastre pe pământul românesc“

Copiii şi tinerii din localitatea Alexandru Vlahuţă, judeţul Vaslui, au posibilitatea să petreacă timpul liber într-un mod inedit. La iniţiativa profesorului pentru învăţământ primar Jorj Dulgheru, în urmă cu aproape două decenii a fost înfiinţată o formaţie de mandoline. Aceasta este apreciată de întreaga comunitate, dar şi de Preasfinţitul Părinte Episcop Corneliu, care i-a ascultat în timpul unui concert de Crăciun de la Bârlad.  

Un învăţător din localitatea vasluiană Alexandru Vlahuţă, pasionat de folclor, a înfiinţat în anul 1999 un ansamblu de mandoline format în special din copii şi tineri. Generaţii la rând au învăţat să cânte la acest instrument şi nu numai, înregistrările video păstrându-se până în zilele noastre. Jorj Dulgheru, dirijorul formaţiei, este învăţător pentru învăţământul primar şi se apropie de pensionare. A absolvit Liceul Pedagogic „Alexandru Vlahuţă“ din Bârlad în anul 1973. Când a intrat la liceu, unde a studiat vioara, ştia să cânte la acordeon. „Dragostea pentru muzică te face să cauţi şi să înveţi. În perioada 1976-1981, am avut un taraf la Alexandru Vlahuţă. Dragostea pentru muzică, pentru copii şi pentru satul natal îţi dau aripi când vrei să faci ceva“, mărturiseşte dascălul, care, în ultimii trei ani de liceu, a absolvit o secţiune a Şcolii Populare de Arte din Iaşi, unde a deprins armonia şi tehnica dirijatului.

Pricesne şi colinde pentru publicul larg

Formaţia de mandoline „Doina Similei“ a fost înfiinţată în anul 1999, având opt copii care cântau la mandoline. În perioada următoare, grupul s-a mărit, s-a introdus şi un contrabas şi un ţambal, astfel că în anul 2002 a participat pentru prima dată la un concurs naţional de muzică organizat la Piatra Neamţ de Ministerul Educaţiei Naţionale. În anul 2006, formaţia a participat din nou la Concursul Naţional de Muzică, organizat la Iaşi, unde a fost clasată pe locul I. „Între timp, am introdus acordeoane, bouzouki şi cobză. De asemenea, alături de formaţia de mandoline, am introdus un grup vocal pe care l-am numit «Doina Similei». Am fost inspirat de râul Simila care trece prin comuna Alexandru Vlahuţă. În această perioadă, am mai participat la concursul «Florile copilăriei», organizat de Clubul Copiilor din Bârlad. Aici am participat la mai multe secţiuni: formaţii instrumentale, grup vocal, solişti vocali, duet instrumental. În anul 2010, am participat la «Cântă bucium pe Ceahlău» de la Piatra Neamţ. În anul 2010, a fost o perioadă de declin pentru formaţia noastră, dar cu toate acestea am participat la diferite activităţi, concursuri şi festivaluri. Din luna ianuarie 2016, am început să lucrăm într-o nouă formaţie, în care activează 26 de fete la mandolină. Dorim să reintroducem instrumentele care au avut un rol important în consacrarea formaţiei noastre. Repertoriul nostru cuprinde piese folclorice, pricesne, colinde şi cântece pentru copii“, a explicat profesorul Jorj Dulgheru.

„Un copil cu aptitudini care studiază un instrument muzical are în suflet trăiri artistice“

Formaţia are o foarte bună colaborare cu Mănăstirea Alexandru Valhuţă din judeţul Vaslui, iar în luna decembrie a anului 2015 a răspuns invitaţiei Protopopiatului Bârlad de a fi prezentă la un eveniment dedicat sărbătorii Naşterii Domnului, unde au fost remarcaţi şi apreciaţi de Preasfinţitul Părinte Corneliu, Episcopul Huşilor. „Am o mare bucurie pentru că am reuşit să realizez câteva performanţe cu tinerii din Alexandru Vlahuţă. Sper că voi reuşi să realizez această activitate şi după pensionare. Doresc să revitalizez formaţia, aceasta pentru că membrii studiază în prezent pentru a deveni instrumentişti. Astfel, ne-am axat mai mult pe pricesne şi pe colinde, neuitând folclorul, care este dovada existenţei noastre pe pământul românesc. Apartenenţa la acest grup înseamnă pentru copii un mod de a-şi petrece util şi plăcut timpul liber. Un mare psiholog spunea că un copil cu aptitudini care studiază un instrument muzical are în suflet trăiri artistice. Copiii sunt de multe ori cuprinşi de emoţie şi bucurie când ajung pe scenă, îmbrăcaţi în costume naţionale, pentru a cânta la instumentele muzicale“, a mai spus dirijorul formaţiei „Doina Similei“.

Niciun comentariu: