Săptămâna Mare este consacrată curăţeniei. În Ortodoxie, sărbătoarea
centrală a calendarului ortodox este Învierea Domnului. Acesta este şi
motivul pentru care postul, care începe cu şapte săptămâni înainte, este
extrem de sever. Din fericire, există persoane care au revenit la acest
post sever, chiar dacă o parte dintre noi nu putem să ne conformăm
cerinţei de a nu mânca produse de dulce. Postul sever este fără ulei şi
fără zahăr. Paştele trebuie întâmpinat în deplină curăţenie trupească,
sufletească, dar şi a spaţiului de locuit. Acesta este motivul pentru
care, începând din Lunea Mare, debutează pregătirile majore pentru
întâmpinarea sărbătorii pascale. În comunităţile săteşti, bărbaţii au
îngăduinţă de a lucra la câmp, dar, începând de joi, ei revin în
gospodărie unde au îndatorirea de a face rânduială în ogradă şi în
grădina de lângă casă şi pregătesc lemnele pentru focul în care se vor
coace copturile speciale pascale. Joia sau sâmbăta este consacrată
copturilor. Conform tradiţiilor locale, în Vinerea Mare nu ai voie să
coci nimic. Dacă lucrul acesta se întâmplă, coptura este atât de rea,
încât nu poate fi aruncată nici măcar pe apa sâmbetei. Tot vineri, se
obişnuieşte în unele localităţi să fie înroşite ouăle. Sâmbăta este
consacrată pregătirii bucatelor tradiţionale, mai ales a celor din carne
de miel.
Cum se îmbracă bucovinenii în noaptea de Înviere?
În noaptea de Înviere, atunci când mergem la biserică este bine să
purtăm măcar un lucru nou. Altădată, era pregătită cu foarte mare grijă
cămeşa cea frumoasă a femeilor. Era obligatoriu ca bărbaţii să aibă
pălărie nouă. În zona Rădăuţiului a existat la un moment dat o fabrică
ce confecţiona pălării pentru sărbătoarea pascală. Era foarte frumos că
băieţandrii aveau pălărie verde. Atunci când mergeai la biserică era o
mare de pălării verzi, alături de cele cafenii, brune sau negre.
Există obiceiuri de Paşti care s-au pierdut?
Există un obicei care s-a pierdut, şi anume cel legat de paştele
rohmanilor. Toate cojile de ouă care rezultau în urma pregătirii
copturilor sau a celorlalte preparate erau strânse într-o sită pentru a
fi aruncate pe apă. Conform tradiţiei, rohmanii sunt un popor creştin
care vieţuieşte undeva sub pământ. Ei pot afla de sărbătoarea pascală
atunci când ajung cojile de ouă aduse pe apa sâmbetei.
„Am încălzit moşul,daţi-ne pâine!“
Care este semnificaţia focurilor aprinse în noaptea de miercuri spre joi, în Săptămâna Mare, obicei numit „încălzitul moşului“?
Acest obicei se păstrează încă în localitatea Vama. În noaptea de
miercuri spre joi se făcea curăţenie în grădină, iar resturile care
rezultau erau strânse pentru a li se da foc. În curtea casei erau
întinse mese pe care se puneau bucate de post şi cuviţe cu apă. Conform
tradiţiei, spiritele morţilor revin pe pământ în această noapte,
rămânând până la Rusalii. La Rusalii se fac acele pomeni abundende,
pentru ca spiritele morţilor să fie îndestulate şi să accepte trecerea
în lumea de dincolo. La Vama, locul unde se mai aprind aceste focuri, se
adună familia în jurul acestui foc. Oamenii povestesc diverse lucruri
legate de pregătirile pascale sau anumite lucruri care s-au petrecut în
comunitate. Apoi se sare peste foc pentru ca oamenii să se purifice.
După ce se stinge focul, copiii se duc în cerceveaua geamului şi spun:
„Am încălzit moşul, daţi-ne pâine!“.
Când se face pomenirea morţilor în Săptămâna Patimilor şi ce se oferă de pomană?
În Postul Mare se face în fiecare sâmbătă, la biserică, pomenirea celor
adormiţi. În zona Humorului se merge la biserică de obicei cu un colac
şi cu o sticlă de vin. Mai rar se face colivă.
În Joia Mare este ultima zi în care se face pomenirea morţilor. În
această zi este cea mai mare pomană de peste post. La noi se face
această pomenire şi se împarte tuturor oamenilor care participă la
eveniment. Există comunităţi în care se făceau pâiniţe speciale şi se
puneau apă în căniţele care erau slujite în perioada de pomenire a
morţilor din Postul Mare. Pomenile se ofereau cel mai adesea la cimitir,
unde se întindea o faţă de masă. Se puneau patru căniţe în cele patru
colţuri ale mormântului. Acolo se făcea slujba de pomenire a morţilor.
Ce coc gospodinele pentru Paşti?
Copturile specifice Bucovinei sunt cozonacii cu mac şi cu nucă.
Cozonacul cu mac arată formidabil, iar aromele care se răspândesc şi
astăzi sunt de-a dreptul înnebunitoare pentru cei care sunt străini de
zonă. Se mai face baba, care este o coptură specială făcută din aluat de
cozonac. Bunica mea făcea un aluat special în care punea mai multă
drojdie. Forma în care se coc babele este tronconică, fiind împrumutată
de la comunitatea catolică, cu care am convieţuit timp de 144 de ani în
timpul stăpânirii austriece. După ce răstoarnă baba, rămâne un loc gol,
care se pudrează cu zahăr pudră vanilat. Când se pune în coşul pascal,
în acea gaură se aşază un ou roşu. La noi există două copturi, care se
numesc babă şi moşneag. Baba este mult mai înaltă, iar moşneanul este o
coptură mult mai mâţâţâcă. Cea care creşte şi care poate da rodul este
femeia, iar cel micuţ este moşul. Mai mult de atât, femeia este capul
familiei în Bucovina.
Ouăle pe suport de lemn nu sunt tradiţionale
Culorile pentru vopsitul ouălor erau obţinute altădată din plante.
Multă vreme, copil fiind, făceam ouă roşii din galus. De o bucată de
vreme, femeile încearcă să redescopere reţetele culorilor din plante. În
Bucovina sunt specifice ouăle închistrite. Termenul corect este
„închistrit“ şi nu „încondeiat“. Închistritul este cel care se
realizează cu ceară de albină, topită. Tehnica este cea a păstrării
culorilor de fond. Încondeiatul este o altă tehnică folosită pentru
pictarea ouălor. Ouăle încondeiate sunt specifice zonei Dornelor. Acolo,
coloritul este foarte viu şi sunt mai ales motive florale. Acest lucru
este de înţeles pentru că există o influenţă puternică dinspre Bistriţa
şi care se recunoaşte şi în ornamentul pieselor vestimentare. Imaginea
de pe portul tradiţional s-a transmis în încondeierea ouălor. Mai nou,
au apărut ouăle cu ceară în relief. Ele nu au mai mult de 100 de ani.
Din punctul nostru de vedere, la târgul de Paşti pe care îl organizăm nu
acceptăm ouă cu ceară, decât în măsura în care sunt frumos realizate,
păstrează ornamentica veche şi nu se intervine cu o imaginaţie
debordantă. Există şi ouă cu mărgele, fiind atestate la 1907. Aceste
ouă, confecţionate pe un suport de lemn, nu sunt tradiţionale.
Coşul pascal este pregătit în Sâmbăta Mare, el fiind acoperit cu cea
mai frumoasă ţesătură pe care o are femeia. Această ţesătură este
cinstea gospodinei. Coşul este dus la biserică de bărbat, deşi e
pregătit de femeie. În interiorul coşului se pune pasca, o babă,
cozonac, carne sau drob de miel, salată de sfeclă roşie şi hrean,
produse din carne de porc, făcându-se astfel legătura între sărbătoarea
pascală şi cea a Crăciunului. Produsele sfinţite reprezintă prima
mâncare de frupt la care participă toată familia. Este foarte frumos că
oamenii se aşază concentric în jurul bisericii, punând coşurile jos. În
fiecare coş se află o lumânare. După sfinţirea apei, se sfinţesc
coşurile. Imaginea privită de sus este deosebit de frumoasă. Biserica se
află în mijloc, ea fiind înconjurată de cercuri de lumină. Cercul este
reprezentarea soarelui, a luminii.
„Duminica pascală este consacrată familiei“
În dimineaţa duminicii pascale se participă la masa festivă, după ce se
mănâncă prima dată anafora şi o bucată din pasca sfinţită. Altădată era
o rânduială foarte strictă. În duminica pascală era obiceiul ca fetele
şi băieţii să meargă în curtea bisericii şi să ciocnească ouă roşii la
toacă. De asemenea, se organiza un concurs de ciocnire a ouălor. Această
tradiţie se păstrează în satul Mănăstirea Humorului. În a doua zi de
Paşti se făcea scrânciobul, pentru ca fetele să fie trase în leagăn.
Exista obiceiul ca lunea să fie udate fetele cu apă neîncepută. Aceasta
este o formă de purificare. O altă formă de purificare este spălatul cu
bănuţul de argint, oul roşu şi apa neîncepută, în prima zi de Paşti.
Oamenii spuneau: „Să fiu sănătos ca oul şi curat ca argintul“. Duminica
pascală este consacrată familiei. Lunea se mergea cu pasca la naşii de
botez şi de cununie. Începând de marţi se fac vizitele.
Ieşirea la morminte are loc în cele trei zile pascale. Duminica
dimineaţa, după ce se iese de la biserică, se merge la mormânt pentru a
se da de pomană peste mormânt. Pe Valea Moldoviţei se face o pască
specială cu brânză sărată. Această pască se oferă de pomană în curtea
bisericii sau la mormânt.
Ce ne puteţi spune despre pasca şi mielul din aluat pregătite în gospodăriile bucovinenilor?
Pasca se face din aluat special, fiind folosită cea mai curată făină.
Se mai foloseşte brânză de vacă, gălbenuş de ouă şi zahăr. Vasele pentru
pască au marginea ondulată. Este obligatoriu ca pasca să aibă semnul
crucii. În Bucovina, centrul crucii este împodobit cu o floricică
specială, iar uneori cu păsăruici. Acestea se aşază în partea centrală
sau în cele patru extremităţi ale crucii. Mielul de aluat se coace
într-o formă metalică de fontă, formată din două părţi. Se prind cele
două părţi, iar după ce este gata, coptura se aşază într-un loc pentru a
se răci. Mieluţului i se pune o fundiţă roşie la gât şi se aşază lângă
ouăle roşii. Mielul nu se consumă şi nu se aruncă, el rămânând pe masă.
Această pâine sfinţită Îl reprezintă pe Hristos - Mielul lui Dumnezeu.
Comunitatea de polonezi din Bucovina foloseşte un miel din unt.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu