Simpozionul „Hristos - Calea, Adevărul şi Viaţa“ de la Biserica
„Adormirea Maicii Domnului“ - Galata din Iaşi a continuat marţi, 3
decembrie 2013, cu vernisajul expoziţiei „Dialog cu sacrul“ organizată
pentru al treilea an consecutiv. Manifestarea a fost urmată de o masă
rotundă în cadrul căreia s-a vorbit despre contribuţia artei la
regenerarea spiritual-morală a omului.
Iubitorii de artă din Iaşi au participat, în a doua zi a acestei
săptămâni, la vernisajul expoziţiei „Dialog cu sacrul“, ediţia a treia.
Exponatele mai multor artişti din toată ţara pot fi vizitate în aceste
zile la Biserica „Adormirea Maicii Domnului“ - Galata din Iaşi, unde se
desfăşoară până duminică, 8 decembrie 2013, Simpozionul „Hristos -
Calea, Adevărul şi Viaţa“. În debutul evenimentului, pr. paroh Mircea
Stoleriu a menţionat că sufletul se lasă cucerit de farmec, de
frumuseţe, de izvorul a tot ceea ce este nobil, înalt: „Astfel, Hristos
devine stăpân dăruitor. Mântuitorul este iubit prin faptul că
stăpâneşte, renăscându-l pe cel în care S-a aşezat. Această expoziţie
conţine nume sonore şi cu autoritate. Deşi nu este o expoziţie de
icoane, vizitatorul se întâlneşte aici cu îngerii, cu sfinţii. Aceste
lucrări nu sunt destinate Bisericii, ci spaţiului public. Prin aceasta,
ele întâlnesc marea provocare a dialogului cu sacrul. Biserica, crucea,
sfinţii şi toate exponatele sunt elaborarea artistului, fiind expresia
gândirii lui pusă în faţa noastră“. Prof. dr. Petru Bejan, critic de
artă, a explicat care este diferenţa dintre un tablou şi o icoană.
„Tabloul permite artistului mai multă libertate, nefiind compus după
reguli ferme. El are posibilitatea alternării motivelor, simbolurilor şi
perspectivelor. Icoana este fixată în anumite tipare şi registre
canonice. Erminiile sunt studiate înainte de a te apuca de icoana
propriu-zisă. În tablou se priveşte relaxat, contemplaţia fiind relaţia
cea mai firească. O icoană se priveşte altfel, pentru că obiectul aflat
în faţa ochilor este diferit. Primele războaie religioase au avut ca
miză icoana. Cele mai sângeroase conflicte sunt cele care au ca motiv
natura raportării la divinitate“, a spus prof. dr. Petru Bejan.
„Simbolul ne apropie de calea Domnului“
Prof. dr. Petru Bejan a explicat apoi că în cadrul expoziţiei „Dialog
cu sacrul“ se întâlnesc două simboluri: calea Domnului şi calea omului.
„Simbolul ne apropie de calea Domnului, pentru că e o formă abreviată
prin intermediul căreia omul comunică cu divinitatea. În fiecare din
lucrările expuse este transfigurat un anumit simbol, toate trimiţându-ne
la legătura dintre om şi Dumnezeu. Sunt unii pictori care mizează pe
nonsensul reprezentării. Ei invită privitorii să nu caute un înţeles
pentru că el nu există. Sunt curente care încurajează felul acesta de a
privi lucrările, ca şi cum nu reprezintă nimic. Diferenţa dintre o
icoană şi un obiect de artă sacră este fundamentală. Ele au aportul de
sacru care dă diferenţa“, a explicat prof. dr. Petru Bejan. În
continuare a avut loc masa rotundă cu tema „Contribuţia artei la
regenerarea spiritual-morală a omului“. În cadrul acestei întruniri
moderate de pr. paroh Mircea Stoleriu, au avut intervenţii pe marginea
subiectului conf. dr. Cristian Ungureanu, prof. dr. Petru Bejan şi lect.
dr. Puiu Ioniţă de la Facultatea de Litere a Universităţii „Al. I.
Cuza“ din Iaşi. Conf. dr. Cristian Ungureanu a vorbit despre sentimentul
prea multei libertăţi a artei moderne de după revoluţie, mărturisind că
a studiat regulile tradiţionale ale artei. „Dumnezeu a creat lumea
exterioară în care suntem noi şi o altă lume reprezentată de paradisul
ceresc. Paradisul ceresc este reprezentat de o poartă stelară spre o
altă lume. Înlăuntru vedem un peisaj destul de arid care este deschis
mai multor interpretări“, a remarcat conf. dr. Cristian Ungureanu. Corul
„Apostolii“ al preoţilor din Protopopiatul Iaşi 1 a susţinut la final
un repertoriu de colinde româneşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu