Ieşenii sunt aşteptaţi până pe 13 decembrie la Muzeul Unirii de pe
strada Lăpuşneanu pentru a vizita expoziţia „Stindardul liturgic al lui
Ştefan cel Mare“. Acest simbol al identităţii noastre naţionale şi
creştine a fost realizat în cel de-al 43-lea an de domnie al voievodului
şi a ajuns în condiţii necunoscute la Mănăstirea Zografu de la Sfântul
Munte Athos. Are o valoare istorică deosebită, mai ales că reprezintă
una dintre foarte puţinele piese de broderie bizantină târzie din
secolele XIV-XV care mai există la nivel mondial.
La Muzeul Unirii din Iaşi se află de luni, 26 noiembrie 2012,
stindardul liturgic al lui Ştefan cel Mare. La vernisajul expoziţiei au
fost prezenţi reprezentanţi de la Muzeul Naţional de Istorie a României,
de la Complexul Muzeal Naţional „Moldova“ Iaşi şi de la Centrul
eparhial Iaşi. După cum ne-a explicat dr. Senica Ţurcanu, şeful Muzeului
de Istorie a Moldovei din Iaşi, se pare că stindardul marelui Voievod
al Moldovei a fost realizat în atelierele moldoveneşti. „Este cunoscut
faptul că atelierele de la nord de Dunăre, inclusiv din Moldova, sunt
continuatoarele tradiţiei bizantine ale acestui meşteşug extrem de
elaborat al broderiilor. Alături de o piesă de acest gen pot fi citate
acoperăminte de mormânt diverse din perioada sec. XIV-XVI. Celebru este
acoperământul de mormânt al Mariei de Mangop, una dintre soţiile lui
Ştefan cel Mare. Ne aşteptăm ca în perioada care urmează să avem un
număr record de vizitatori. Acest stindard este un simbol pentru români
şi pentru creştini, în general, dar mai cu seamă pentru moldovenii de
dincolo de Prut. Acest stindard îl evocă pe Ştefan cel Mare, dar şi
luptele pe care le-a dus pentru menţinerea creştinătăţii în întreaga
Europă. Ne amintim că Ştefan cel Mare a fost numit de Papa Sixt al
IV-lea «atlet al creştinătăţii», întrucât luptele pe care le-a dus
pentru independenţa statului pe care l-a condus au contribuit la
menţinerea unui echilibru de forţe. De asemenea, curentele culturale din
sec. XIV-XVI, cum ar fi renaşterea sau umanismul, s-au dezvoltat foarte
mult. Aceste mişcări culturale nu ar fi atins o valoare dacă nu ar fi
beneficiat în primul rând de linişte. Expansiunea Imperiului Otoman a
fost un moment care a zguduit întreaga lume creştină, iar căderea
Constantinopolului, cu atât mai mult“, a explicat dr. Senica Ţurcanu.
Restituit statului român în anul 1919
Stindardul lui Ştefan cel Mare constituie o piesă de broderie liturgică
bizantină din sec. al XV-lea, de formă rectangulară, cu dimensiunile de
123,8 cm pe 94,2 cm, fiind restaurată de mai multe ori.
Desăvârşit pe teritoriul Moldovei din ordinul principelui Ştefan cel
Mare între 1 ianuarie şi 11 aprilie 1500, stindardul a ajuns la o dată
necunoscută la Mănăstirea Zografu din Sfântul Munte Athos.
A fost descoperit în anul 1882 de către cercetătorii români Alexandru
M. Pencovici, Teodor D. Burada şi Radu C. Pătărlăgeanu, aflaţi în
Macedonia pentru a studia limba şi cultura comunităţilor de români din
Bacalni. În anul 1917, cu sprijinul autorităţilor politice şi militare
franceze, stindardul lui Ştefan cel Mare a fost restituit statului
român, fiind adus în ţară la sfârşitul anului 1919. Din 1920 până în
1970 a fost păstrat la Muzeul Militar Naţional, iar de atunci până în
prezent, la Muzeul de Istorie din Bucureşti.
Iniţial, stindardul, ca orice prapur bisericesc, a avut două feţe. Pe
prima faţă era reprezentată Învierea Domnului, iar pe cea de-a doua
Sfântul Mare Mucenic Gheorghe.
În prezent, se păstrează parţial elemente ale celei de-a doua feţe a
stindardului. La origini, broderia a fost lucrată pe suport de mătase
purpurie, dublată cu o ţesătură din in, pentru a putea susţine lucrătura
grea din fir metalic (argint şi argint aurit) şi straturile succesive
de umplutură, realizate din fire de in şi mătase brută. „De-a lungul
timpului, după mai bine de 380-400 de ani de la terminarea lucrării şi
din cauza condiţiilor improprii în care a fost păstrat, suportul din
mătase s-a degradat puternic. În ciuda apelului lansat de Teodor D.
Burada în anul 1882 de a se păstra stindardul în forma originară,
călugării de la Mănăstirea Zografu au trecut la «restaurarea» lui în
jurul anului 1898, bazându-se doar pe experienţa lor. Ei au decupat
broderia din fir de argint care se găsea pe piesa originală şi au
aplicat-o în totalitate sau parţial pe o bucată de catifea de mătase şi
bumbac de culoare vişinie. Operaţiunea de asamblare s-a realizat prin
lipirea vechilor broderii cu clei de tâmplărie pe noul suport. Cu acest
prilej, călugării de la Zografu au făcut o serie de modificări ale
aspectului stindardului. Întregul ansamblu a fost depus într-o casetă de
lemn lustruit, protejată de un geam de sticlă. Această serie de
improvizaţii a afectat nu numai originalitatea unei opere care era o
capodoperă artistică de calitate excepţională şi un document istoric
unic, dar a ajuns să pună în pericol însăşi existenţa fizică a
stindardului liturgic al lui Ştefan cel Mare“, a explicat dr. Oana Ilie,
de la Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti.
Sfântul Gheorghe pe tron, purtând coroană de martir
La începutul anului 2000 piesa era într-o fază de degradare atât de
avansată, încât s-a pus problema unei intervenţii rapide pentru a putea
salva acest giuvaier al artei moldoveneşti şi europene de la sfârşitul
sec. al XV-lea. În urma restaurării, care a durat şapte ani şi a fost realizată de
Spiridonia Macri, decoraţia brodată, curăţată şi stabilizată, a fost
aplicată din nou, prin coasere, pe un suport de mătase purpurie (care
fusese culoarea originală a stindardului liturgic), dublat de o pânză de
in. La final, întreaga operă a fost învelită într-un tul, pentru a-i
asigura o protecţie suplimentară.
„Pe stindardul liturgic al lui Ştefan cel Mare, voievodul Moldovei,
este redată o reprezentare mai rar întâlnită a Sfântului Mare Mucenic
Gheorghe, aceea în care apare tronând şi fiind încoronat cu o coroană de
martir, primind armele de apărare şi răspândire a credinţei creştine -
spada şi scutul. Sfântul este aşezat pe un tron cu spătar, iar tăblia
este decorată cu motive geometrice realizate din fir de mătase
albăstruie. Sfântul Gheorghe ţine în mâna dreaptă garda unei spade şi cu
cea stângă vârful ei. Picioarele tronului sunt sculptate în copac, în
formă de bovideu. Faţa Sfântului Gheorghe, realizată din mătase de
culoarea fildeşului, este încadrată de un păr buclat, reprezentat cu
mătase de culoare castanie“, a adăugat dr. Oana Ilie. pagina
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu