Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei
Romanului şi Bacăului, a săvârşit ieri Sfânta Liturghie în Biserica cu
hramurile "Buna Vestire" şi "Sf. Simeon Noul Teolog" din parohia
Mănăstirea Caşin II, Protopopiatul Oneşti, judeţul Bacău. Slujba a fost
prilejuită de hramul Paraclisului "Sf. M. Mc. Ecaterina" al parohiei şi
de lansarea volumului "Teologia mistică poetică - imnele iubirii
dumnezeieşti ale Sfântului Simeon Noul Teolog - 1000 de ani de la
compunerea lor", apărut cu binecuvântarea Preafericitului Părinte
Patriarh Daniel, la Editura Basilica a Patriarhiei Române. "De
dimineaţă, am avut bucuria de a-l primi pe Preasfinţitul Ioachim
Băcăuanul, care a slujit Sfânta Liturghie alături de un sobor de 20 de
preoţi şi diaconi. Preasfinţia Sa a înălţat rugăciuni către Sfânta
Ecaterina pentru a mijloci înaintea Tronului Preasfintei Treimi", a
relatat pr. Constantin Alupei, protopop al Protopopiatului Oneşti. Cu
acest prilej, a fost adusă de la Catedrala arhiepiscopală din Roman o
icoană a Maicii Domnului şi un fragment din moaştele Sfântului Cuvios
Antipa de la Calapodeşti. În faţa icoanei Maicii Domnului şi a moaştelor
Sfântului Cuvios Antipa a fost oficiată slujba Acatistului de către
Episcopul-vicar al Eparhiei Romanului şi Bacăului.
Sfânta Liturghie a fost urmată de lansarea volumului "Teologia mistică
poetică - imnele iubirii dumnezeieşti ale Sfântului Simeon Noul Teolog -
1000 de ani de la compunerea lor". La eveniment au participat profesori
de la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi, dar
şi de la alte facultăţi ale Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi.
Cartea conţine comunicările ştiinţifice susţinute la simpozionul "Imnele
iubirii dumnezeieşti ale Sfântului Simeon Noul Teolog", Mănăstirea
Caşin, Bacău (28-29 noiembrie 2009). Autorii studiilor din volum sunt
profesori universitari de la Facultatea de Teologie "Dumitru Stăniloae"
din Iaşi şi de la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, precum
şi profesori de seminar şi de religie din învăţământul preuniversitar,
care au aprofundat opera marelui teolog mistic bizantin. Cuvântul
înainte îi aparţine Preafericitului Părinte Daniel, care ilustrează
portretul spiritual al "Noului Teolog", precizând că acesta este "un
mare mistic bizantin, care a dezvoltat o teologie a luminii harului şi a
iubirii de Hristos, bazată pe trăirea, simţirea şi vederea
(contemplarea) lui Dumnezeu. "Această dublă sărbătoare de la Mănăstirea
Caşin II i-a îmbogăţit pe toţi cei care au participat la Sfânta
Liturghie oficiată de PS Ioachim Băcăuanul, cât şi la simpozionul
dedicat prezentării acestui volum realizat de pr. paroh Ioan Bârgăoanu",
a mai adăugat pr. protopop Constantin Alupei.
Părintele paroh Ioan Bârgăoanu are o evlavie deosebită faţă de Sf.
Simeon Noul Teolog. Astfel, în anul 1999, pr. Ioan Bârgăoanu îşi
susţinea teza de licenţă în Teologie cu titlul: "Duhul Sfânt în viaţa
creştinului, după Sfântul Simeon Noul Teolog", avându-l ca îndrumător pe
PF Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, pe vremea când
păstorea ca Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei. Apoi, în perioada
2002-2003, după ce a urmat cursurile de studii aprofundate "Secţia
practică" la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi, pr. Bârgăoanu a
prezentat lucrarea de disertaţie "Sfânta Liturghie în opera Sfântului
Simeon Noul Teolog", avându-l îndrumător pe pr. prof. dr. Viorel Sava,
pentru ca în perioada 2006-2007 să urmeze cursurile de masterat la
Facultatea de Filosofie a UAIC din Iaşi, la final susţinând lucrarea:
"Simbol şi mister: Expunere mistică şi formulare discursivă la Sfântul
Simeon Noul Teolog", sub îndrumarea conf. univ. dr. Dan Mihai Chiţoiu.
"Aprecierea pe care o am faţă de Sfântul Simeon Noul Teolog se datorează
unei cuvântări pe care am audiat-o în timpul cursurilor de licenţă ale
Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi. Atunci,
Preafericitul Părinte Daniel, pe vremea când păstorea ca Mitropolit al
Moldovei şi Bucovinei, ne aducea atât de frumos în atenţie gândirea
marelui mistic bizantin, vorbindu-ne despre Teologia luminii, a harului
şi a iubirii de Hristos. Preafericirea Sa ne punea în atenţie slujirea
preotului la Sfânta Liturghie, amintindu-ne că Sfântul Simeon L-a
cunoscut pe Dumnezeu prin rugăciune, dar mai ales prin trăirea ascetică.
Acest lucru m-a impresionat într-un mod deosebit, astfel încât am
cercetat îndeaproape gândirea Sfântului Simeon Noul Teolog, pe care îl
consider un mare ajutător şi apărător al Bisericii noastre. Aş vrea ca
acest volum să fie un îndemn pentru aplecarea cât mai atentă asupra
poeziei pe care o are Biserica Ortodoxă în cultul său. Mistica Sfântului
Simeon, prin imnele sale, nu face decât să aducă o slavă iubirii lui
Dumnezeu şi faptului că Hristos ni se face nouă Om pentru ca noi să
putem primi harul şi binecuvântarea Sa. Mulţumesc Preasfinţitului
Ioachim Băcăuanul pentru că ne-a adunat cu părinteasca dragoste în jurul
Preasfinţiei Sale, ajutându-ne să cunoaştem opera Sfântului Simeon Noul
Teolog. Consider că această carte este o sursă prin care noi ne bucurăm
să fim mai aproape de cei de lângă noi, care Îl iubesc pe Dumnezeu şi
pe sfinţii Lui", a mărturisit pr. paroh Ioan Bârgăoanu, care şi-a
exprimat nădejdea că în anii ce vor urma vor exista slujitori ai
sfintelor altare care să aleagă ca ocrotitor al bisericilor pe Sfântul
Simeon Noul Teolog. pagina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu