Cu
binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Pimen, la Mănăstirea Dragomirna a
avut loc sâmbătă, 22 octombrie 2016, vernisajul expoziţiei „Psaltirea de
la 1616, model de educaţie religioasă la Mănăstirea Dragomirna“.
Evenimentul
a avut scopul de a evoca activitatea, faptele şi credinţa
Mitropolitului-ctitor Anastasie Crimca, la împlinirea a 400 de ani de
la minunatul dar pe care Înaltpreasfinţia Sa l-a făcut ctitoriei sale
dragi - Biserica „Pogorârea Duhului Sfânt“ de la Dragomirna, cel
mai frumos manuscris miniat: „Psaltirea lui David“. Slujba Parastasului
a deschis evenimentul cultural şi a legat, prin pomenirea ctitorilor,
oameni din timpuri şi locuri diferite, „care s-au ostenit şi au slujit,
care au ştiut cui cred şi cui trebuie să vieţuiască“, după cum a
subliniat pr. Paul Valenciuc, consilier cultural al Arhiepiscopiei
Sucevei şi Rădăuţilor. Vernisajul expoziţiei a avut loc în muzeul
mănăstirii şi s-a deschis prin citirea cuvântului Înaltpreasfinţitului
Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor. Înaltul ierarh a menţionat
valoarea liturgică a Psaltirii din cele mai vechi timpuri, fiind „cea
mai cunoscută carte a Vechiului Testament“ şi până în zilele noastre,
rămânând „inima şi sufletul întregii gândiri creştine“. Mesajul
transmis celor prezenţi a constat în îndemnul la rugăciune: „Psaltirea
lui Anastasie Crimca ne arată, prin îmbinarea coloritului bizantin a
elementelor specifice neamului românesc, că Adevărul trebuie să-L
căutăm spre cer, acolo unde El vieţuieşte şi ne aşteaptă pe fiecare
dintre noi, să nu mai căutăm nici la apus, nici la răsărit“.
Psaltirea de la 1616 a avut o soartă dificilă
O
scurtă, dar edificatoare biografie a preafericitului ctitor Anastasie
Crimca a fost prezentată de prof. Ştefan Gorovei. Crimca, scriitor de
cancelarie, ostaş, slujitor în preoţie, episcop, mitropolit, ctitor de
aşezăminte sociale şi bisericeşti, a fost caligraf şi miniaturist al
Scriptoriului de la Dragomirna. „Istoria scriptoriului este fascinantă.
Tot ce ţine de istoria acestei mănăstiri, de la ctitor la manuscrise,
este ca o poveste, ca o imagine colorată, aşa cum sunt miniaturile lui“.
S-a menţionat că, deşi „producţia de carte a acestei şcoli este
extraordinară, cu peste 120 de cărţi, cu sau fără miniaturi“, în muzeul
mănăstirii se mai păstrează doar şapte manuscrise. Psaltirea de la
1616, această „capodoperă, comoară“, a avut o soartă dificilă fiind
robită, ca cele mai multe obiecte şi cărţi cultice, în urma atacului
căzăcesc de la 1653, şi răscumpărată de oameni de bine. Marile muzee
ale lumii se mândresc cu manuscrise realizate în Scriptoriul de la
Dragomirna, Apostolul de la Viena fiind inclus în rândul celor
mai frumoase Biblii, în cadrul unei expoziţii realizate de Biblioteca
Naţională din Austria. Olimpia Mitric, autoarea multor studii şi cărţi
despre manuscrisele slavone din Moldova, a descris în cuvinte de
specialitate valoarea documentară şi de artă a acestui manuscris miniat:
„Acest codex miniat realizat în şcoala de miniatură de la
Dragomirna, în care s-a cultivat meşteşugul copierii şi împodobirii
manuscriselor cu ornamente şi miniaturi, împreună cu alte două
manuscrise, Liturghier şi Tetraevanghel, reprezintă punctul terminus al
activităţii de miniaturist a Mitropolitului Anastasie Crimca, cu
totul desăvârşite în realizare“.
Colecţia de facsimile, prezentată publicului
Psaltirea
de la Dragomirna are o organizare liturgică, iar textul este împărţit
pe catisme, fără a avea în cuprins indicaţii tipiconale. Manuscrisul
este scris pe pergament şi cuprinde 25 de caiete. Acest exemplar de lux
este unica psaltire ilustrată din istoria artei medievale româneşti,
fiind bogat ilustrată cu 32 de miniaturi, în plină pagină şi în text.
Frontispicii, vignete şi chenare mici din împletituri completează
ilustraţia. Rasofora Teodosia Moraru, coordonatoarea activităţii
atelierului de pictură, a spus câteva cuvinte despre activitatea
acestui atelier, menţionând expoziţiile din ţară şi străinătate la
care maicile au participat cu icoane pe lemn, sticlă; cu facsimile pe
hârtie şi pergament după manuscrisele miniate de la Dragomirna. Prin
aceste activităţi se doreşte o continuitate a activităţii şcolii de
miniatură de la Dragomirna. Stavrofora Macrina Săuciniţanu, stareţa
Mănăstirii Dragomirna, a fost moderatorul acestui vernisaj şi a
prezentat colecţia de facsimile. Astfel, s-a descris impactul pe care îl
are acest codex de la 1616: „O parte din osteneala maicilor de la
Atelierul de miniatură şi caligrafie «Mitropolit Anastasie Crimca» se
vede acum prezentată în această expoziţie. Este vorba de interpretări
ale unor pagini din Psaltire, 52 la număr. S-au ales pagini cu
ilustraţii în plină pagină sau cu text şi ilustraţie pe jumătate de
pagină, cu frontispicii şi litere ornamentate, cu text intercalat între
ilustraţii. În acest manuscris, considerat monument-limită în istoria
artei româneşti, autorul realizează un sistem original de interpretare a
subiectului. Alături de tema clasică de realizare, întâlnim elemente
autohtone de veşminte, arhitectură şi vegetaţie: coroana domnească a
voievozilor moldoveni purtată de prorocul David, instrumente muzicale
din epocă, fundal de cetăţi cu ziduri crenelate specific moldoveneşti şi
chiar chivotul legii în forma unei biserici moldoveneşti cu cruce. În
expoziţia de faţă se vede sârguinţa cu care maicile s-au străduit să
realizeze cât mai fidel ilustraţiile din original. Fiecare pagină are
explicaţia cu traducerea în limba română şi poziţia în manuscrisul
original“.
Volume dedicate Mănăstirii Dragomirna
La Dragomirna, Psaltirea de la 1616,
datorită similitudinilor de redare arhitecturale şi dar şi a temelor
iconografice, ne vorbeşte şi despre pictura murală din Biserica
„Pogorârea Duhului Sfânt“. Cu ajutorul Domnului şi prin concursul mai
multor specialişti prezenţi în sală, obştea Dragomirnei s-a bucurat
anul acesta de o deosebită apariţie editorială - albumul „Frescele
Mănăstirii Dragomirna“. Este o carte la care obştea a ostenit mult şi
care a apărut sub patronajul Editurii „Iacov Putneanul“ a Mănăstirii
Putna, cu sprijinul Secretariatului de Stat pentru Culte.
Fotografiile au fost realizate de Petru Palamar chiar la finalizarea
lucrărilor de restaurare în 2012. Prof. Ştefan Gorovei a scris în acest
album despre istoricul Mănăstirii Dragomirna şi ne-a spus că „acest
minunat album, extraordinar de frumos ilustrat cu fotografii de
calitate, încununează o activitatea editorială a Mănăstirii
Dragomirna“. În ultimii trei ani, cu rugăciunea ctitorilor şi prin
deosebita osteneală a profesorilor Ştefan Gorovei şi Maria Magdalena
Szekely, au apărut volumele: „Dragomirna şi ctitorii ei“, „Dragomirna,
istorie, tezaur, ctitori“ şi „Dragomirna ctitori şi restauratori“.
Mihaela Palade, distins istoric de artă, a binevoit să scrie despre
arhitectura Dragomirnei în acest album, pe care-l consideră a fi un
„muzeu imaginar“: „Elansarea arhitecturii Dragomirnei scoate mai mult
în evidenţă pictura miniaturală, care descoperă Împărăţia cerurilor.
Nervurile ca elemente de arhitectură sunt de fapt funii care se aruncă
în cer“. Carmen Solomonea, coordonatoarea echipei de restaurare a
frescelor bisericii şi câştigătoarea premiilor Europa Nostra, a
evidenţiat calitatea frescelor din altarul şi naosul Dragomirnei mari:
„Pictorii au lucrat pentru Dumnezeu, scenele, detaliile care se
regăsesc în turlă nu mai pot fi observate cu ochiul liber“. Evenimentul
s-a încheiat cu frumoase interpretări de psalmi şi cântece de neam ale
elevilor Şcolii Gimnaziale Mitocu Dragomireni, sub îndrumarea
părintelui Ionuţ Apetrei. Artiştii - pictori, iconari, zugravi, care
au colaborat la realizarea manuscriselor miniate şi a frescelor
Bisericii „Pogorârea Duhului Sfânt“ - nu şi-au dorit neapărat să
obţină un adevărat efect artistic, ci scopul lor principal a fost de a
da ilustrării textelor din sfintele cărţi maximum de adevăr şi folos
duhovnicesc asupra sufletului privitorului. (rasofora Maria Magdalena Gherghina, secretara Mănăstirii Dragomirna)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu