Tradiţia mersului cu ajunul, fie la Naşterea Domnului, fie la Bobotează,
este veche în satul Başeu, acesta având tradiţiile zonei Darabanilor.
Vasile Puric, fost învăţător în Başeu la jumătatea secolului trecut,
aminteşte în monografia sa, compusă pentru gradul I de învăţător,
tabloul frumoaselor obiceiuri de altădată. "Fiecare sătean ştia, după
glasul curat al copiilor care strigau "Chiraleisa!" sau "Nihoho!",
vestind că Domnul miluieşte sau că Naşterea lui Hristos e prilej de
chiuit de bucurie, că s-au apropiat sărbătorile. Se aude apoi clinchetul
clopoţeilor legaţi în salbă de grumazul cailor de la sanie sau căruţă.
În felul acesta ştim că părintele este aproape. Credincioşii au luminile
casei aprinse, dar şi colaci, nuci sau făină, pregătite pe masă pentru
binecuvântare, alături de lumânări aprinse. Este interesant faptul că de
Bobotează se aşază pe crucea pe care o poartă preotul aşa numitul fuior
de cânepă sau un prosop tradiţional cu flori roşii sau negre. Astfel se
arată că în acel loc sunt oameni gospodari, iar femeile sunt bune
ţesătoare. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, parohul de
atunci, Neculai Guragata, organiza coruri de copii care colindau în
toată comuna în ajunul Crăciunului, după ce mergeau cu preotul pentru a
binecuvânta casele credincioşilor", consemnează în monografia sa înv.
Vasile Puric.
În anii â40, cele 200 de familii din Başeu aveau cam câte opt-zece copii
la fiecare casă. Atunci când mergea preotul cu ajunul, părea că întreg
satul de copii umbla înaintea lui să vestească acest eveniment
important. "Astăzi, băieţii care merg înaintea preotului sunt doar o
umbră a tradiţiilor de odinioară. Clopoţeii cailor sună şi astăzi, însă
oamenii au mai uitat din tradiţii, iar multe uşi sunt închise pentru că o
parte din localnici sunt plecaţi pe alte meleaguri, visând la o viaţă
mai îndestulată. Credincioşii se bucură când îi văd pe copii că le-au
deschis uşa. Întotdeauna, glasul unui copil este cel al bucuriei. Un om
îşi deschide mult mai uşor sufletul în faţa glasului unui copil. În
acelaşi timp, enoriaşii se întristează gândindu-se la mulţimea de copii
care altădată invada uliţele Başeului. În prezent, peste 70% din
populaţia satului este îmbătrânită", a spus pr. paroh Iulian Andrei.
Copiii care merg înaintea preotului pentru a anunţa venirea cu ajunul
primesc de la săteni nuci, colaci şi dulciuri. Ei vin de dimineaţă la
biserică, iar de aici pornesc alături de părintele paroh la casele
oamenilor. "La fiecare casă zăbovim pentru a vedea care sunt problemele
pe care le întâmpină oamenii. Problemele administrative ale parohiei
sunt discutate cu fiecare credincios în parte. Nu de puţine ori am găsit
multe idei interesante la enoriaşi, pe care le-am pus în aplicare", a
adăugat preotul paroh.
Prosoape în jurul crucii, în loc de cânepă
Când este zăpadă, preotul, alături de copii, merge pe la casele
oamenilor cu o sanie trasă de doi cai cu zurgălăi. Dacă nu este zăpadă,
drumul este parcurs cu faitonul (căruţa cu patru roţi). "Întrucât în
prezent nu se mai cultivă cânepa, credincioşii pun pe cruce un prosopel.
În vremurile de altădată, când existau ţesătoare în sat, se
confecţionau prosoape tradiţionale pentru astfel de momente. Acum avem
în sat doar trei enoriaşe care mai ţes. Oamenii ne aşteaptă cu multă
dragoste. În general, Crăciunul şi Boboteaza sunt aşteptate de
credincioşi cu mult drag. Deşi tradiţiile s-au cam pierdut, ei doresc să
vină la biserică, să fie aproape de preot, simţind dragoste faţă de
Dumnezeu", a explicat pr. paroh Iulian Andrei. În parohia Başeu, ca şi
în multe alte sate din zona Botoşanilor, există mulţi copii aflaţi în
grija bunicilor, părinţii acestora fiind plecaţi în străinătate pentru
a-şi putea întreţine familiile. "Am văzut copii plângând când îşi
aminteau de părinţii lor. Pentru ei este o bucurie faptul că se
întâlnesc unii cu ceilalţi, atât în ajunurile Crăciunului şi Bobotezei,
cât şi la orele de cateheză. În general, copiii care au părinţii plecaţi
în străinătate sunt mult mai trişti", a mărturisit parohul de la Başeu.
În ziua de Bobotează, Sfânta Liturghie va fi oficiată în biserica
parohială. Lângă sfântul lăcaş se pregăteşte o cruce de gheaţă, mai ales
că în apropiere se află Lacul Başeu. "Angajaţii lacului vor tăia din
lac două bucăţi mari de gheaţă pe care le vor aduce cu sania la
biserică. Aici se confecţionează crucea, care pare un adevărat monument.
Oamenii pun în jurul acestei cruci vasele cu apă, pe care le pregătesc
din timp", a relatat pr. paroh Iulian Andrei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu